ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ կքննարկի Իրանը կրկին ռմբակոծելու հնարավորությունը, եթե Թեհրանն ուրանը հարստացնի մինչև «տագնապալի» մակարդակի։ Թրամփը հավելել է, որ կցանկանար տեսնել, թե ինչպես են Միջազգային ատոմային էներգիայի գործակալության կամ այլ հեղինակավոր աղբյուրի տեսուչները ստուգում Իրանի միջուկային օբյեկտներն անցյալ շաբաթավերջին դրանց ռմբակոծությունից հետո։               
 

«Տաղարանն» առաջինն էր, որ զրահամեքենաներով մեկնեց Արծվաշեն՝ համերգ տալու»

«Տաղարանն» առաջինն էր, որ զրահամեքենաներով մեկնեց Արծվաշեն՝ համերգ տալու»
24.05.2016 | 01:27

Հնագույն երաժշտության «Տաղարան» համույթի գեղարվեստական ղեկավար և դիրիժոր, ՀՀ մշակույթի վաստակավոր գործիչ ՍԵԴՐԱԿ ԵՐԿԱՆՅԱՆԻ հետ մեր զրույցը մշակութային կյանքում առկա խնդիրների, վայրիվերումների, նաև ձեռքբերումների մասին է:

-«Տաղարանի» նվագացանկում կենտրոնական տեղ են գրավում 5-15-րդ դարերի հեղինակների շարականներն ու տաղերը, առաջին անգամ նորովի են մատուցվում նաև հայկական ժողովրդական, ազգային-հայրենասիրական երգեր ու նվագներ։ Ի՞նչ պետք է արվի, որ այդ երգերը հասնեն ունկնդրին, դառնան ծանոթ, սիրելի: Օրինակ, Կոմիտասի անունը բոլորին է հայտնի, բայց կոմիտասյան երգերից մի քանիսին ենք ծանոթ: Դրանք չե՞ն պրոպագանդվում, թե՞ հեշտ ընկալելի չեն:
-Նախ, պատկերացնենք, թե քանի տարեկան է հայ ժողովուրդը, հաստատ` երկու հազարից ավելի: Դա մոտավորապես քրիստոնեական շրջանն է: Մինչ այդ ունեցել ենք հայկական հսկայական պետականություններ: Ամբողջ այդ պատմության ընթացքում արարվել են երգեր` տասնյակ հազարների հասնող, անթիվ երգեր: Մարդկային կյանքի ընթացքում անկարելի է այդ բոլորը լսել, իմանալ, սիրել կամ չսիրել: Դրա համար յուրաքանչյուր սերունդ նախորդ սերնդից որոշակի երգեր, նվագներ վերցնելով, մի քանիսն էլ ինքն է ավելացնում (հնից վերցրած կամ նոր ստեղծված), ու տարածքը քիչ-քիչ ընդլայնվում է: Եթե 70-ականներին ես, ենթադրենք, գիտեի 10-20 հայկական երգ, այսօր գիտեմ 100-ը: ՈՒնկնդիրն էլ իմ գործունեության շնորհիվ, իր իմացած տասին ևս տասն է ավելացնում: Անդրադառնամ Կոմիտասի երգերին: Կոմիտասն ունի 3-4 հեղինակային երգ, 3-4 հազար ժողովրդական երգ փրկել է, գրառել, դրանց մի մասը հասցրել է զտել, տասը տոկոսին էլ կարողացել է անդրադառնալ որպես կոմպոզիտոր, այսինքն` երգերին տալ դաշնամուրային նվագակցություն կամ երգչախմբային կառույցի վերածել: Երբեմն ինձ ասում են, որ Կոմիտասին չպետք է ձեռք տալ: Ես ասում եմ` Կոմիտասին ես ձեռք չեմ տալիս, ես վերցնում եմ այն երգը, որ Կոմիտասը լսել է իմ պապու պապից, օրինակ` «Չինար ես»-ը, ու տալիս եմ իմ նվագակցությունը, իմ մոտեցումը: Եթե ես մեխանիկորեն վերցնեմ նրա «Չինար ես»-ը ու նույնությամբ մատուցեմ, այստեղ հեղինակային իրավունք եմ խախտում: Ցավոք, անգամ երաժիշտների 99 տոկոսը չի տարբերակում այն երգերը, որ Կոմիտասը հասցրել է մեզ, երգերը, որոնց նա անդրադարձել է որպես կոմպոզիտոր, և այն մի քանի երգերը, որ ինքն է ստեղծել:
-Ինչպե՞ս են անցնում համույթի համերգային շրջագայությունները։ Դրսի հանդիսատեսի շարքերում ափյուռքի՞ հայությունն է գերակշռում, թե՞ օտարազգի ունկնդիրը:
-Երբեք նման բաժանում չեմ նկատել: Եթե փորձեմ հիշել, Անգլիայի համերգներին, ասենք, մի քանի հայ կային, մնացած մի քանի հարյուրը տեղացիներ էին, Կիպրոսում գուցե կես-կես, Կորեայում մի հայ էլ չկար: «Տաղարանը» եղել է Ռումինիայում, Ֆրանսիայում, Բրազիլիայում և այլուր: Իմ ղեկավարութան ժամանակ «Տաղարանը» շրջագայություններ է ունեցել Հայաստանի անկախության կայացման առաջին տարիներին` 1999-2003 թթ: Հովանավորներ կային, որ սիրով օգնում էին, սակայն Վանոն արգելեց, այս պարագայում երաժշտիս դեմ էր արգելքը:
-Իսկ այսօր արդեն պետական հոգածությունը ձեր համույթի վրա չի՞ տարածվում:
-Պետականն էլ սեփականի նման է. եթե դուք ինձ ֆավորիտ եք, կօգնեմ, տարին գուցե հիսուն անգամ կգնաք արտասահման, բայց քանի որ Երկանյանն իմ ֆավորիտը չէ, ինչքան ուզում է, թող խոսի:
-Երաժշտական խմբերը թեև անվան մեջ «Հայաստան» բառն ունեն, սակայն նրանց գործունեությունը սահմանափակվում է մայրաքաղաքով: Սա մեղադրանքի պես է հնչում, սակայն, Ձեր ասածից դատելով, ոչ թե չեք ուզում, այլ հնարավորություններն են սահմանափակ:
-Համույթն իր ստացած չնչին աշխատավարձի պարագայում չի կարող անգամ դահլիճ փոխել: Մարզերում ուտելու հացի փողն է երկնքից կախված, ինչպե՞ս կարող են տոմս գնել, որ գոնե ճանապարհածախսը հոգանք: Երբ մշակույթի նախարարությունը օժանդակում է, մեծ ոգևորությամբ ենք գնում: Արտիստի համար բեմի, հանդիսատեսի փոփոխությունը, ընկալումները` օդ, սար, ծաղիկ, դրական նշանակություն ունեն: Ժամանակին արտիստներն իրենց գործունեությունը հենց այդպես էլ սկսել են: Մեր աշուղները, գուսանները պտտվել են գյուղից գյուղ: Դա է եղել նրանց գործը:
-Արցախում հյուրախաղեր ունեցե՞լ եք:
- 2014-ին ենք եղել Արցախում` քսան տարի պայքարելուց հետո: Այն պարագայում, երբ 90 թվականին (երբ սկսվել էր հայ-ադրբեջանական բացահայտ հակամարտությունը) «Տաղարանն» առաջին էր, որ զրահամեքենաներով մեկնեց Արծվաշեն՝ համերգ տալու: Մշակույթի նախարարությունում տարիներ առաջ հաստատվեց մայրաքաղաք-մարզեր մշակութային կապերի ծրագիր, որ յուրաքանչյուր կոլեկտիվ տարին գոնե երկու անգամ սպասարկի մարզերին: Շատ ուրախացանք, մի տարի արեցին, երկրորդ տարում պակասեց, երրորդ տարում չքացավ:
-«Տաղարանի» գործունեության մեկ այլ հետաքրքրական կողմ կապված է եվրոպական մինչդասական և բարոկկո շրջանի երաժշտության հետ։ ՈՒնկնդրի դատին պարբերաբար ներկայացվում են գերմանական, ֆրանսիական, իտալական և այլ ժողովուրդների հնագույն երաժշտության ամբողջական ծրագրեր։ Ընդհանուր կոնտեքստում` իսկապե՞ս հայկական երաժշտությունն ընդգծված տխուր է, ինչպես ընդունված է ասել:
-Չէի ուզենա շատ հակադրվել այդ կարծիքին, բայց դրա կողքին ունենք նաև շատ վառ կենսուրախ երաժշտություն: Պարզապես չենք ճանաչում: Վերջերս երևան հանեցի և շարունակաբար անդրադառնալու եմ «քոչարիներին»: Հայ ժողովուրդը քանի՞ քոչարի գիտի: Մեկ, երկու, երեք, բայց, պարզվում է, կա Սյունիքի քոչարի, Վայոց ձորի, ամեն տարածաշրջան իր քոչարին ունի:
-Մեր պատմությունից դատելով, ռազմահայրենասիրական երգերն էլ պետք է շատ լինեն:
-Շատ չեն: Հայրենասիրական ռազմական երգերը ստեղծվում են, երբ կա պահանջարկ: Խաղաղ ժամանակներում չես կարող ռազմական երգեր հորինել, քաղաքական իրադրությունն է, որ ստիպում է գրել նման գործեր: Մի ողջ միջնադար` 4-5-րդ դարից մինչև 1700-ականները հայրենասիրական երգի կամ բանաստեղծության չենք հանդիպում: Այդ երգերը երևան եկան 1800-ականներից, երբ հայ հասարակական մտքի մեջ սկսվեց բեկումնային շրջան. ազատական գաղափարներ, հեղափոխական մտքեր, շփումներ դեկաբրիստների հետ և այլն: Ոչինչ, որ դրանք երաժշտական կառուցվածքով այնքան էլ հայկական չէին, շատ անգամ եվրոպականացված մեղեդիներ էին, կամ մեղեդին վերցնում էին, բառեր հորինում:
-Պատմությունից, անցած ճանապարհից, ապրածից է ծնվում երաժշտությունը: Իր հերթին երաժշտությունն էլ ազդո՞ւմ է լսողի վրա: Երաժշտության ուժի, ազդեցության մասին ի՞նչ կասեք:
-Երաժշտությունն իհարկե ուժ ունի, բայց ընկալողից է կախված` կներշնչվի Բեթհովենի՞ սոնատից, թե՞ Արմենչիկի երգից: Համոզված եմ, որ ստադիոններ, սրճարաններ այցելող երիտասարդությանը առանձնապես բարձր արվեստ պետք չէ, նրանք սովորական գրգիռներից կարող են մեծ վայելք ապրել:
-Չե՞ք կարծում, որ պետք է լինի նաև երաժշտութուն, որը կարող ես լսել մեքենայում, սրճարանում, ակումբներում, խնջույքների ժամանակ:
-Իհարկե պետք է: Առաջին անգամ Ֆրանսիայում էի: Ավտոբուսի վարորդը միացրել էր ֆրանսիական քաղաքային երաժշտություն: Շշմելու սիրուն էր, անուշ, քաղցր, ուրախ, Բեթհովեն չէր, բայց մարդուն, այս պարագայում` երաժշտին, ով քիչ բան չի լսել, կարողացավ կտրել իրականությունից, ցնծություն պարգևել: Մեզ մոտ ի՞նչ են լսում երթուղայիններում, լավագույն դեպքում պետք է խնդրես, որ ցածրացնի երաժշտության ձայնը:
-Առաջիկա ծրագրերի մասին ի՞նչ կասեք:
-Առաջիկայում անդրադառնալու եմ նաև Խաչատուր Ավետիսյանի հոբելյանին: Շարունակելու եմ կազմել պատմական Հայաստանի հորովելների և քոչարիների քարտեզը` Վասպուրականի, Մոկաց, Ղարաբաղի, Ապարանի, Արարատյան, Ջավախքի: Սրանք մեր առաջնահերթ ծրագրերն են:

Զրույցը՝ Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 3574

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ